Audyt Serwisu, Strony, Sklepu Internetowego

Audyt to pierwsze działanie, które przeprowadzamy w przypadku istniejących już witryn internetowych.

Przy zastosowaniu narzędzi analitycznych, korzystając z naszej wiedzy i wieloletniego doświadczenia,
ustalamy aktualny stan witryny internetowej

Uwzględniając wszystkie jej elementy, badamy zachowania odwiedzających i lokalizujemy wszystkie czynniki
obniżające skuteczną realizację celów stawianych przed stroną www.

część I

Analiza zawartości merytorycznej pod względem perswazyjności i skuteczności oddziałowywania na osoby odwiedzające stronę www

część II

Analiza ruchu na stronie, zachowania użytkowników, źródeł odwiedzin, skuteczności sprzedaży, poziomu konwersji za pomocą narzędzia Google Analytics

część III

Analiza oddziałowywania strony na użytkowników za pomocą map ciepła, map kliknięć, map krycia i obszarów zainteresowania

część IV

Strategia – Szczegółowy opis zmian wraz ze strategią działania mającą na celu uzyskanie maksymalnych korzyści

Audyt – Jak podnieść skuteczność Strony Internetowej

Część I

Analiza zawartości merytorycznej pod względem perswazyjności i skuteczności oddziałowywania na osoby odwiedzające stronę www

  1. Wygląd i sposób działaniaOcena wyglądu i sposobu działania strony

    Ocena wyglądu i sposobu działania strony zawsze ma charakter subiektywny, patrzymy na stronę i zastanawiamy się czy jej wygląd jest atrakcyjny, przyjemny i profesjonalny, czy wzmacnia przekaz Twojej firmy i przedstawia ją w pozytywnym świetle, czy twoja firma wymaga poprawy wizerunku

  2. Analiza obszarów zainteresowańukład strony, czytelność elementów wizualnych

     

     Siatka „ gry w okręty” – aktywne okno, analiza obszarów wyznaczonych przez siatkę nałożoną na stronę, ma ocenić względne znaczenie poszczególnych elementów na stronie Ludzkie oko w naturalny sposób koncentruje się na centralnym obszarze ekranu i tu powinny znaleźć się najważniejsze treści czy obrazy. Ponadto witryna powinna oferować wiele ścieżek nawigacji, zachęty do działania itp.

  3. Analiza strony głównej 

    Analizując stronę główną zastanawiamy się czy strona główna wygląda na rzetelną i godną zaufania, czym ta firma się zajmuje, czy to jasno wynika ze strony głónej, co ta firma oferuje czy to jasno wynika. Strona główna jest pierwszym kontaktem użytkownik z firmą dlatego bardzo ważne jest to czy strona wygląda na tyle interesująco, że warto spędzić więcej czasu oraz do kogo skierowana jest strona  ( 4 typy odwiedzających )

  4. Analiza strony docelowej 

    Szczególnie dużo uwagi powinniśmy poświęcać stronom docelowym czyli w praktyce punktom początkowym naszych lejów konwersji. Warto przeanalizować wyrażenia wpisywane w wyszukiwarkach które kierują odwiedzających na naszą stronę i uwzględnić rozmaite wzorce charakterologiczne aby lepiej zrozumieć przyczyny rezygnacji części odwiedzających
    Analizując strony docelowe zastanawiamy się miedzy innymi nad tym czy jest jedno, jasno sprecyzowane wezwanie do działania? Wiele wezwań do działania powoduje, że rozpraszamy klienta odciągając go od zakupu

  5. Analiza kontaktu

    Strona kontaktowa to jedna z najczęściej oglądanych stron, znajduje się w ścisłej czołówce podstron na które zaglądają użytkownicy
    Analizując stronę kontaktu patrzymy na to czy strona posiada wszystkie niezbedne elementy które spowodują iż nasz użytkownik podejmie z nami kontakt czy też nie

  6. Analiza formularzy 

    Jak bardzo istotną kwestią jest dobrze przygotowany formularz niewiele firm zdaje sobie, robią wszystko, wydają bardzo duże pieniądze na pozyskanie użytkowników a zaniedbują ostatni element – formularz, efekt jest łatwy do przewidzenia, poziom konwersji poniżej 0,5%

  7. Analiza treści 

    To niepokojące, że tak wiele naprawdę wartościowych materiałów tekstowych sprawia wrażenie nieprzystępnych trzeba koniecznie zadbać o to żeby treśc na stronie  nie była napisana zbyt specjalistycznym językiem, żargonem branżowym
    Warto poświecić czas na gruntowną zmianę formatowania treści i przekazów marketingowych, aby podnieść jej czytelność a tym samym skuteczność.

  8. Analiza poziomu perswazji 

    W tej części oceniamy perswazyjność zamieszczonych na stronie materiałów marketingowych. Każda wizyta na stronie internetowej jest swoistą konwersją. Za każdym razem, gdy odwiedzający klika jakieś łącze bądź przycisk, w rzeczywistości zadaje pytanie i ma nadzieję, że kliknięcie wybranego elementu doprowadzi go do satysfakcjonującej odpowiedzi.

  9. Analiza użyteczności – Pamiętajmy o zasadzie „ Nie każ mi myśleć!” 

    Wzrost użyteczności można osiągnąć przez eliminowanie wszelkich przeszkód utrudniających odwiedzającym interakcję ze stroną. Zwiększenie użyteczności polega na usuwaniu przeszkód, ale samo w sobie nie może zapewnić momentu perswazyjnego!

  10. Analiza kolorów i obrazów

    Barwy i obrazy są językiem przemawiającym do podświadomości odwiedzających. Trzeba wykorzystywać kolory i grafiki do wzmocnienia struktury i perswazyjności systemu konwersji strony.

Część II

Analiza ruchu na stronie, zachowania użytkowników, źródeł odwiedzin oraz treści za pomocą narzędzia Google Analytics

  1. Ruch użytkowników na stronie

    Ilość unikalnych użytkowników, która w określonym czasie weszła na strony danego serwisu internetowego.  Za pomocą tego raportu sprawdzamy w jaki sposób i gdzie użytkownicy strony chodzą po stronie, z której strony na którą przechodzą. Sprawdzamy z których stron najczęściej użytkownicy uciekają, do których stron docierają, pozwala nam to określić gdzie znajdują się słabe elementy na stronie.

    Analizujemy między innymi:

    • Odwiedziny – to liczba odwiedzin w witrynie czyli np. 1 unikalny użytkownik był średnio 1,03 razy na stronie w czerwcu
    • Niepowtarzalni użytkownicy – to liczba niepowtarzalnych (liczonych tylko raz) użytkowników w danym okresie.
    • Odsłony to łączna liczba odsłon – stron. Powtórne odwiedziny poszczególnych stron są liczone.
    • Średni czas trwania sesji – inaczej mówiąc ile 1 użytkownik średnio spędził czasu na stronie
    • Współczynnik odrzuceń – to procent odwiedzin jednej strony (tj. odwiedzin, podczas których osoba odwiedzająca opuściła witrynę ze strony wejściowej)

2. Źródła odwiedzin

Analiza miejsc z których przyszli na stronę użytkownicy, niezbędna  w przypadku jakichkolwiek działań reklamowych takich jak SEO, SEM itp

Analizując źródła odwiedzin sprawdzamy między innymi takie wskaźniki:

  • Wizyty – ile osób z jakiego źródła przyszło na stronę, które ze źródeł jest najlepsze jeżeli chodzi o ruch
  • Nowe wizyty – ile jest nowych wejść z poszczególnych źródeł, co mogło spowodować nowe wejścia
  • Współczynnik odrzuceń – które źródła generują „najsłabszych” uzytkowników
  • Ilość stron na wizytę – z których źródeł wchodzą ludzie najbardziej zainteresowani naszą ofertą oraz ci najmniej zaintersowani
  • Średni czas trwania wizyty – ile czasu spędzają średnio nasi użytkownicy na stronie, które ze źródeł generuje najbardziej zaangażowanych użytkowników
  • Współczynnik konwersji – które ze źródeł generuje nam klientów w największej ilości a które w najmniejszej
  • Transakcje – ile poszczególnych transakcji mamy z konkretnego źródła ( ecommerce )
  • Przychody – Jakie sa przychody generowane przez naszych klientów, które źródło ruchy jest najlepsze i najgorsze ( ecommerce )

3. Zawartość strony – treść

Analiza treści strony, sprawdzamy które strony są najczęściej odwiedzane, które najmniej, z których podstron klienci uciekają a które  najbardziej ich przyciągają

Analizując zawartość strony sprawdzamy między innymi takie wskaźniki:

  • Odsłony – to łączna liczba odsłon stron. Powtórne odwiedziny poszczególnych stron są liczone.
  • Unikalne odsłony – to liczba odwiedzin z co najmniej jedną odsłoną określonej strony.
  • Śr. czas spędzony na stronie – to średnia ilość czasu spędzonego przez użytkowników na przeglądaniu określonej strony lub zbioru stron.
  • Współczynnik odrzuceń – to procent odwiedzin jednej strony (tj. odwiedzin, podczas których osoba odwiedzająca opuściła witrynę ze strony wejściowej).
  • Strony docelowe
  • Strony wyjścia

Część III

Analiza strony poprzez mapy ciepła, kliknięć i krycia

1. Mapy ciepła

Mapa ciepła -uwaga wyświetla najbardziej atrakcyjne elementy obrazu w postaci „ciepłych” i „zimnych” miejsc. Rolą map ciepła jest przewidywane „eye crackingu” czyli miejsc gdzie na stronie które najbardziej skupiają nasz wzrok, które pokazują jaki obszary strony przyciąga uwagę. Mapa ciepła pokazuje gamę kolorów od zielonego przez żółty do czerwonego. Kolory reprezentują odpowiednio  niski, średni i wysoki poziom uwagi.

2. Mapy wzroku

Mapa wzroku wizualizuje skanowania ścieżki i kolejność między elementami wewnątrz strony jakie rejestruje nasze oko. Mapa wzroku pokazuje serię krótkich przystanków  i szybkich ruchów oka, które wykonujemy oglądając stronę. Utrwalenia są zaznaczone okręgami wraz z numerem, w której kolejność oczy poruszają się między utrwaleniami

3. Mapy krycia

Mapa krycia pokazuje, która części strony nie są atrakcyjne wizualnie, co widzowie mogą dostrzec w pierwszych sekundach oględzin. Największe obszary przezroczyste to te, które przyciągają więcej uwagi. Pokazuje nam to, które obszary są postrzegane i które są ignorowane